aberler & Duyurular

Lastik Alımında Dikkat Edilmesi Gerekenler


Lastik Alımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Oto lastiği satın alırken öncelikle aracınıza uygun ölçüleri bulmalısınız. Taban genişliği, yanak yüksekliği, jant ölçülerini en doğru şekilde lastik üzerindeki yazılardan okuyarak bulabilirsiniz. Bunun için aşağıdaki okuma şemasını kullanabilirsiniz.

 

Ölçüler belirlendikten sonra tercih edeceğiniz özelliklere göre lastik seçiminizi yapabilirsiniz. Kışlık, yazlık, 4 mevsim seçiminden sonra en önemli özellikler marka, fiyat, üretim tarihi, hız ve yük endeksidir.

 

Lastik Üzerindeki Yanak İşaretleri Ne Anlama Geliyor?
Yeni lastik alımlarında en sık karşılaşılan hata uygun olmayan ölçülerde ya da özelliklerde seçim yapmaktır. Doğru lastik ölçüsünü, özelliğini ve üretim tarihini aşağıdaki şemada gösterildiği şekliyle okuyabiliriz.



 

Taban Genişliği Nedir?
Lastiğinizin yere basan tabanının genişliğini ifade eden ölçüdür. Milimetre cinsinden hesaplanır. Aracınızın yol tutuşunda önemli rol alır. Taban genişliği her araçta farklılık gösterir.

 

Yanak Yüksekliği (Kesit Oranı) Nedir?
Lastik kesiti, yüksekliğin genişliğe oranıdır. Örneğin, 195/55 R16 ebadındaki bir lastikteki 65, yüksekliğin lastik genişliğine %55'ine eşit olduğu anlamına gelir.

 

Jant Çapı
Lastiğin boyutu bir uçtan diğeri uca ölçümüdür. Aynı zamanda olması gereken jant boyutunu da söyler.

 

Taşıma Kapasitesi (Yük Endeksi) Nedir?
Lastik yük endeksi, bir lastiğin uygun şekilde şişirildiğinde destekleyebileceği maksimum ağırlığa karşılık gelen atanmış bir sayıdır. Yük endeksi sayısı ne kadar yüksek olursa yük taşıma kapasitesi o kadar büyük olur. Aşağıdaki tabloda bu sayılara karşılık gelen ağırlığı bulabilirsiniz.

 

Lastik yük endeksi Kilogram cinsinden lastik yük kapasitesi

75

385

76

400

77

412

78

425

79

437

80

450

81

462

82

475

83

487

84

500

85

515

86

530

87

545

88

560

89

580

90

600

 

Lastik yük endeksi

Kilogram cinsinden lastik yük kapasitesi

91

615

92

630

93

650

94

670

95

690

96

710

97

730

98

750

99

775

100

800

101

825

102

850

103

875

104

900

105

925

106

950

 

Hız Endeksi (Derecesi) Nedir?
Lastik hız endeksi, bir lastik için maksimum desteklediği hızı gösterir. Hız endeksi, o araç için hız sınırını gösteren sembol anlamına gelmez, daha yüksek hızları destekleyen lastik seçimi de yapılabilir. Hız endeksini gösteren sembollerine karşılık gelen maksimum hızı aşağıdaki tabloda bulabilirsiniz.

 

Hız Endeksi

Hız

P

150 km/h

Q

160 km/h

R

170 km/h

S

180 km/h

T

190 km/h

 

Hız Endeksi

Hız

U

200 km/h

H

210 km/h

V

240 km/h

W

270 km/h

Y

300 km/h

Üretim Tarihi
Lastik üreticileri genelde oto lastiklerinin ömrünü maksimum 6 yıl olduğunu beyan etmektedirler. Tabi bu süre mevsim ve yolların yapısına göre daha az olabilir. Bu yüzden ömrünü doldurmuş bir lastik gizli tehlikeyi de beraberinde getirir. Ömrünü doldurmaya yakın lastikler çok net kendini göstermeye başlar. Genelde frenlemedeki durma mesafesi uzar, aracın yola tutunma özelliği azalır. Üretim tarihinin yeni olması, size o lastiği daha uzun kullanmanızı sağlar.
Peki üretim tarihini nasıl öğreniriz? Genelde lastiklerde üretim tarihi mevcut ve kolayca bulanabilir. Lastiğin yanak kısmında, DOT kodunun sonunda bulunan dört sayı lastiğin üretildiği haftayı ve yılı gösterir.

 

Lastik Etiketi Nasıl Okunur?
Doğru lastik boyutuna ve markasına karar verdikten sonra satın alma sırasında lastiğin üzerine yapışmış bir etikete rastlarız. Bu etiket, yakıt verimliliği, ıslak zeminde tutunma ve çıkardığı gürültü gibi önemli bilgileri bize söyler.
Yakıt VerimliliğiIslak Zeminde Yol TutuşuDış Gürültü

 

Yakıt Verimliliği
Lastiğin yuvarlanma direncinin yakıta sağladığı katkıyı işaret eder. A harfinden başlayıp, G harfine kadar sınıflandırılırlar. Artan yakıt sarfiyatı her zaman egzoz salınımını da artırır. Bu yüzden yakıt verimlilik sınıfı aynı zamanda egzoz gazının salınımının az ya da çok olmasını gösteriyor diyebiliriz.

 

Islak Zeminde Yol Tutuşu
Aracınızın ve sizin güvenliğiniz açısından lastik seçiminde göz önünde bulundurulması gereken özelliklerden biridir. Islak zeminde yol tutuşu çok iyi olan bir lastiğin aynı zamanda fren mesafesinin de çok kısa olduğunu söyler. A sınıfı bir lastik G sınıfı bir lastiğe göre 80 km/s hızla yapılan frenlemedeki mesafesi 18 m daha azdır.

 

Dış Gürültü
Yol üzerinde lastiğin yuvarlanması esnasında oluşan sesi dB cinsinden ifade etmektedir. Her ne kadar dış ses olarak bilinse de araç içerisine bu ses rahatsızlık verecektir. Düşük dB'le sahip olan lastikler seçmek, daha konforlu sürüş sağlayacaktır.

Tarih : 16.08.2021 Okunma Sayısı : 1327